Wednesday, November 7, 2012

Anak Anda Makan Apa Di Sekolah???

Sepatutnya hari ni saya dalam mood gementar dan lemah kepala lutut sebab ikut early news, result UPSR akan diumumkan esok...Tapi ada pertukaran nampaknya, dalam paper kata 19hb Nov pulak..

Anak-anak baru je pergi sekolah ni..Along ke sekolah agama, Bangah ke sekolah kebangsaan. Zulaiqa langsung tak pegi sekolah! Semalam dia tak boleh nak tidur..dia kira biri-biri sampai 100 pun tak dapat tidur...dengan mummy dia sekali tak boleh tidur sebab kena tolong dia kira biri-biri dia tuh...hehe.

Jom cerita pasal anak-anak...saja nak share lah, anak-anak saya memang bawak bekal ke sekolah. Macam Along tu sejak dari tadika sampai ke Tahun 6 ni memang jarang miss bawak bekal..Ada jugak sesekali tuh bila barang-barang dah habis kat rumah kan, saya bagi duit lebih je kat diorang...bila saya tanya diorang makan apa kat sekolah, diorang tak beli makanan pun, duit tu beli benda mengarut...Jangan harap nak makan nasi ke, mi ke...alasan tak sedap, pedas lah..Nak tak nak, memang saya kena make sure diorang bawak bekal..

Biasanya Along akan dibekalkan dengan roti sebab dia kurang suka makan nasi atau mi..Bangah memang makan heavy...selalunya saya bekalkan nasi goreng,mi,bihun,spagethi..confirm bila balik rumah, bekal mesti licin! Siap kena extrakan satu sudu lagi sebab best friend dia pun tumpang makan! Kalau Zulaiqa tu bekal yang simple je la, biasanya breakfast cereals macam Koko Krunch, Honey Star ke, epal atau anggur ke...sebab di tadika dia memang diberi makan...

Memandangkan hari-hari nak sediakan bekal, kadang-kadang pening juga nak pikir makanan apa yang nak masak kat diorang ni, betul tak...Di sini saya nak sharekan sikit pada kaum-kaum ibu yang buntu tentang bekal anak anda ni, iatu 2 resipi roti yang gerenti anak-anak suka makan punyaaaa...simple and delicious!

1. Roti Telur Dengan Sosej & Cheese

-Mula-mula rebus la sosej tu dulu. Dah masak, potong nipis-nipis.
-Pastuh, ambil sekeping roti, celup dalam sebiji telur yang dipukul.
-Tabur sosej ke atas roti dan bakar di dalam kuali dengan sedikit marjerin/butter..

Camnilah rupanya...buat 2 keping.


- Ketika tengah bakar roti yang ke dua tuh, letakkan cheese di atas roti. Ambik roti pertama yang telah dibakar tadi, telangkupkan ke atas roti ke 2 ni dengan sosejnya di dalam. Terbalikkan beberapa kali sehingga cheese tu cair.
-Boleh angkat dan dipotong camni lahhhh...


Haaa..nampak menggiurkan takk..tengok cheese yang tengah mencair tu..terbaekkk lah..

Pastuh masukle dalam bekas...


2. Roti Gulung Sosej

Sebenarnya tak tau apa nama roti camni..tapi nak buat pun senang..

Bahan-bahan: Sosej, telur, serbuk roti

-Mula-mula rebus sosej.
-Ambil sekeping roti, nipiskan menggunakan roller
-Letakkan sosej di atas roti dan gulung.
-Pukul sebiji telur.
-Golekkan roti tadi dalam telur. Pastuh golek atas serbuk roti pulak
-Goreng dengan api perlahan sehingga kekuningan
-Angkat dan siap untuk dimakan

Camnilah rupanya...


 Senang je kan..kalau nak lebih sedap gulung sekali dengan cheese...terliur nye...


1 comment: