Wednesday, June 19, 2013

Nak Kongsi Resipi Puding Roti Berinti

Assalamualaikum...

Hari ni saya nak kongsi resipi yang saya dapat dari biras @ beras saya...dia pun share resipi sape tah dalam FB. Tapi biasalah, saya ni memang cap suka sangat takmau ikut resipi...Kata sifu saya, jangan derhaka dengan resipi hehehe tapi nak buat macam mana...Saya memang dilahirkan dengan tahap kreatif yang melampau, jadi resipi ikut suka hati laaa...Itu yang harituh kek pisang kukus, saya pegi bakar pulak...hancusss!

Jom tengok dulu gambar...ini le rupanya bila dah dipotong, nampak intinye tuh...


Untuk makluman, saya pakai roti Gardenia yang keras berwarna coklat campur roti putih...kalau bukak bungkusan, lapisan roti yang first dan last tu ....memang anak-anak tak makan. Jadi saya simpan dalam peti ais, buat tukun tiruan. 

Agak-agak dah lebih 2 minggu tak buat apa, saya humban dalam tong sampah la..nak bagi ayam makan pun, takde bela ayam pulak...sayang juga rezeki tuh tapi saya pun tak lalu nak makan kalau dah keras tuh..

Kalau rajin memang buat puding roti lah, kadang-kadang campur dengan tepung buat cekodok (atau crocket)..kali ni kita try resipi puding roti berinti pula...selamat roti aku!

Okay, back to recipe..

Bahan-bahan:

Roti (agak-agak dalam sebuku kecil)
Cheese
Susu Segar (1-2 cawan)
Mentega (3 sudu dan dicairkan)
Telur 5 biji (kalau saiz besar 4 biji pun cukup)
Secubit lada hitam

Nota: susu, mentega, telur, lada hitam tu di campurkan dan pukul sampai kembang.

Intinya pulak...

Serbuk kari (3-4 sudu ikut tahap kepedasan)
Kentang potong dadu
Carrot potong dadu
Ayam potong dadu
Capsicum potong dadu
Bawang besar pun potong dadu
Tomato potong dadu
Button mushroom potong dadu
Daun sup/daun bawang potong nipis
Garam dan gula secukup rasa

Cara buat inti:

1. Panaskan mentega sikit. Tumis bawang besar.
2. Masukkan ayam,kentang,carrot,mushroom. Masak sampai empuk.
3. Masukkan capsicum, tomato,daun bawang/sup,garam dan gula. Kalau nak bubuh serbuk perasa pun boleh.
4. Angkat dan ketepikan.

Cara memudingkannya...

1. Sediakan loyang. Sapu mentega keliling.
2. Koyak-koyak roti tuh, rendam dalam bancuhan susu dan telur tadi. Susun dalam loyang.
3. Sapu inti atas roti tadi.
4. Tabur cheese.
5. Ulang step 2,3,4 sampai penuh loyang. Maybe tak sampai sebuku roti pun.
6. Last sekali mesti lapisan cheese di atas ye...jangan inti pula kat atas, pelikla pulak rupanya..
7. Tuang lebihan bancuhan susu dan telur tadi ke atas lapisan roti tadi. Biar meresap sehingga ke dalam. Jangan overflow pulak. Agak-agak sampai tutup permukaan roti di atas tu sudah lah..nanti lembik pulak puding.
8. Bakar dalam 20-25 minit, suhu 170-180. Bergantung kepada oven. Nak tau masak ke tak, cucuk dengan garpu dan tidak melekat.
9. Keluarkan dan sejukkan. Potong bila dah sejuk.

Macam buat lasagna la caranya. Ini version inti karipap...kalau nak buat version inti lasagna pun boleh. Tak payah pakai serbuk kari dan kentang, tukar dengan kuah spagethi Prego tuh...Yang ni saya belum try tapi kalau nak try jangan lupa bagitau sedap ke tak...

That's all folks!!!!!


No comments:

Post a Comment