Tuesday, May 15, 2012

Cerita Kampung Saya


Assalamualaikum semua…

Sorry laaaa,semalam cek tak update blog …ceh ceh ceh, macam la blog cek ni kegilaan ramai pulak…Sebenarnya cek kalau kalau takdak apa sangat nak ceghita memang cek  malas nak tulih…Lagipun cek busy sikit la…Tengah dok lunch time ni tiba-tiba idea mai….tuuuu  diaaaa…sekali mai tak boleh tunggu-tunggu dah…teruih cek kena tulis tau…Satgi berdesuppp hilang, cek juga yang dok kelip pok-kelip pok, rugi… hehehehe….

Alkisahhhhnya….

Inilah kolam air panas Ulu Legong yang famous kat sini...best woooo....

Masa saya kecik-kecik dulu, kalau balik kampung saya di Baling tu kan …bapak saya suka sangat bercerita atau berteka teki…jadi kami adik beradik kat belakang ni pun pening-pening kepala la nak cari jawapan teka-teki tuh …Takde la kami memekak tahap gaban kat dalam kereta tuh…Bayangkan la, 5 orang dok kat belakang kereta Proton tuh…aku tolak kau,kau tolak aku…Jadi bila kami dipeningkan kepala dengan soalan teka teki dan kadang-kadang soalan-soalan berunsur ilmiah ni, kami senyap la sikit sebab dok sibuk cari jawapan…Bagus taktik bapak I ni…

Hari ni nak kongsi satu cerita je…pasal asal-usul nama 4 tempat di daerah Baling…tapi sebelum tu nak bagi Disclaimer dulu…cerita ini saya dapat dari bapak saya, tak tau la betoi ke dak…saya pun malas nak mengkaji sejarah sebab memang malas nak buku sejarah pun!

Kisahnya ada berkaitan dengan Raja Bersiong….raja yang famous ni memang diceritakan mempunyai gigi taring disebabkan makan masakan yang dicampurkan dengan darah tukang masaknya…wahhhh gitu…,

 Pada suatu hari baginda ni tengah melawat kawasan la, nak melihat bagaimana keadaan rakyat-rakyatnya…Sampai satu tempat tu, tiba-tiba gigi dia terasa amat sakit. Dia pun pegang-pegang la gigi taringnya itu…ooo lupa, kalau kat Kedah ni gigi taring depa kata gigi siong…Maka tempat baginda memegang gigi taringnya itu dinamakan KUALA PEGANG.

Walaupun sakit, baginda meneruskan perjalanannya. Entah bagaimana, di suatu tempat tiba-tiba sakit giginya itu sudah tidak dapat ditahan-tahan lagi…lalu baginda pun mencabut gigi taringnya itu dengan apa pun tak pastilah…Arakian (sastera sikit nooo..) gigi taringnya itu dibalinglah jauh-jauh…Maka tempat itu pun dinamakan BALING, kampung saya ler tuh…

Tak abis lagi pasal gigi tadi….maka gigi taring tu pun melayang la dan mengeluarkan bunyi dengungan ‘winggggggg’….jadi sepanjang jalan tu dinamakan WENG.

Akhirnya, tempat di mana gigi taring tu jatuh dinamakan SIONG…

Ada satu lagi tempat yang bernama SIK, tapi bapak saya tak cerita la pulak asal-usul nama ni…adakah mungkin selepas gigi dah tecabut, baginda pun happy dan main sik sik sik, bum bum bum…(pernah dengar tak game ni?) 

Hahaha…korang percaya ke nih?

No comments:

Post a Comment