Monday, August 6, 2012

Balik Kampung.....

Assalamualaikum....

Puasa kali ni memang memalaskan saya nak buat entri di blog ni...asal buka lappy je, tak sampai lima minit dah krohhh...krohhh..krohhh...Hari ni tukar strategi pulak, try waktu pagi...! BangLong MC hari ni, sakit perut,cirit birit...hairan jugak...semalam makan Pizza, sama je dengan kami semua tapi dia aje yang sakit...

Weekend baru ni kami balik kampung...bertolak lepas Terawih, singgah sahur kat McD somewhere in Penang, sampai rumah dah subuh...Disambut oleh mama yang baru lepas sembahyang Subuh, bapak masih kat surau...Lepas Subuh, masing-masing terus qada' tido....Kalau long journey ni dan waktu malam, memang saya seboleh-bolehnya taknak tido sebab kena teman driver sebelah...Itu yang bila sampai tuh, sambung tido sampai matahari pun dah naik tinggi tuh....

Inilah kampung saya di Baling...


Di sekitar kawasan rumah kami...macam-macam ada

Kebun mini...banyak tanam tebu
Kedondong@amra...favourite buat cicah-cicah ngan kuah rojak

Tempat barbeque n bakar-bakar...Bapak baru buat ni...

Tempat melepak di waktu petang...

Basikal dah siap parking, tunggu cucu-cucu je balik

Sekarang tengah musim buah...memang menjadi sungguh buah rambutan,manggis, langsat...tak larat nak makan time puasa ni...

Manggis, kegemaran saya!!!
Balik kampung bukan setakat nak berpuasa je, ..sempat lagi adik saya, Wani try buat Kek Caramel...sedapp, nak resipi contact dia  no...


Saya pun try buat biskut Choc Chip..kununnya...tapi silap teknik pulak...oven baru mama tu saya tak pandai nak pakai...asyik hangit je kat bawah biskut...terpaksa buat kat KL jugak le nampaknya...

Nampak cantik je kan, tapi bawahnye hangit, hitammmm...nasib,nasib!!

Time bukak puasa, inilah juadahnya...as I said, kalau makan dengan family, masakan biasa-biasa aje pun, rasanya sangat luar biasa...Ikan bakar, tom yam, ulam-ulam, kari ikan...plus sambal tempoyak...ada roti jala berkuah durian...Hmmm...saya makan bertambah-tambah...!


Itu yang bestnya kalau di kampung ni...main petik-petik je kat belakang rumah...tak gaduh nak pegi kedai beli serai,ulam-ulaman,cili,daun kari,daun limau purut...Teringin nak buat kebun sayur mini kat tepi padang depan rumah ni, kang ada la yang datang serbu pulak....

Bye-bye kampung, next week kami balik lagi.....syoknya tahun ni giliran raya kat Baling hihihihhi...

No comments:

Post a Comment