Wednesday, October 31, 2012

Sesalan ku...


Assalamualaikum…

Jom main masak-masak!

Hari ni nak berceloteh pasal memasak...
 
Masa kecik dulu-dulu, saya jarang sangat berkesempatan nak bermain masak-masak dengan kawan-kawan…Seingat saya masa saya duduk di Bintong,Perlis..kawan saya hanya seorang. Anis namanya... Dia tua beberapa tahun daripada saya. Kami suka mengayuh basikal, kadang-kadang saya ikut ke rumah Anis, baca buku cerita,majalah, dengar radio..Bila dia dah meningkat remaja, dia dah tidak mahu lagi bermain dengan saya yang masih budak-budak…So, saya hilang seorang kawan. 

Berdekatan dengan rumah saya ada jugak seorang kawan perempuan yang muda setahun daripada saya tapi saya pulak menyampah nak kawan dengan dia..walaupun dia muda dan kami di tadika yang sama, minah tu suka sangat mintak duit kat saya…Suka buli jugak sebab badan dia besar walaupun saya lebih tua daripada dia…At one time saya dah geram sangat dengan perangai dia tuh, saya sepak dia 2-3 kali, pastuh bukak langah seribuuuu....Walaupun saya budak baik dan skema tapi jangan main-main dengan saya! Itu lah message yang saya nak sampaikan kat dia..Agaknya dia paham kot, lepas insiden tuh terus minah tu ignore saya sampai lah kami pindah ke Taman Guru Jaya, rumah baru yang bapak saya beli. Jadi, saya hilang lagi kawan. End up saya pun main dengan adik-adik lelaki saya yang boleh tahan ganasnya…Panjat pokok kat sebelah rumah tu, lumba basikal tu dah biasa lah…Macam tomboy pun ada…

Nak dipendekkan cerita, saya tak expose dengan hal masak-memasak ni…Sama ada dalam bentuk permainan waima memasak betul-betul! Waktu bersekolah, mama saya jarang suruh saya masuk ke dapur. Yang dia suruh pi belajaq, buat homework…baca majalah Kuntum,Dewan Siswa hhehehehe…Saya pun hulala la tak kena masuk dapur, lagi tak suruh memang tak jejak ler..masuk pun untuk makan je…Sekali-sekala je saya tolong potong-potong sayur..kadang-kadang tolong goreng ikan,ayam…Itupun takut-takut je time nak masukkan ikan, pastuh duduk jauh-jauh takut kena percikan minyak..Kekurangan skil memasak ni berterusan sehinggalah saya dapat offer belajar di Australia. Masa tu saya mula kelam-kabut sebab risau kat sana mana nak cari makanan halal…mesti kena masak! Sebelum saya ke sana, saya pun terpaksa lah mengasah bakat memasak saya ni dengan mama saya. Nasib baik lah saya sempat belajar sikit-sikit masakan favourite saya..itupun masa kat sana, kalau teringin nak makan something saya terpaksa telefon mama kat Malaysia, minta resipi! Kemudian, bila saya nak berkahwin saya pun jadi seram sejuk satu badan sebab risau tak pandai memasak..malu dengan mak mertua, heheheh! Nasib baik mama bagi kursus intensif untuk saya sebelum berkahwin..at least boleh la bagi anak orang makan…

The point is, saya rasa menyesal sebab saya tak belajar masak dari awal…kalau tak saya mesti dah tahap terer tak hengat bab memasak ni…cakap nak makan apa saja mesti tau buat punya! Untung juga saya dapat husband yang sungguh memahami kekurangan yang satu ini..Kadang-kadang bila dia minta saya masak something, saya menggagau-gagau minta resipi dengan mama, mak mertua,kawan-kawan….Nasib baik sekarang dah ada Mr Google. Boleh juga bantu saya nak memasak…Rasa sungguh malu dan sedih bila kita tak dapat penuhi hajat suami,anak-anak yang teringin nak makan sesuatu disebabkan kita tak reti nak masak! Memang boleh beli di kedai tetapi kalau asyik ke kedai je, tak best la kan…Kan masakan dari air tangan isteri dan seorang ibu lebih baik sebab kita masak dengan penuh kasih sayang, betul tak?

Alhamdulillah…berdikit-dikit lama-lama jadi  bukit, sekarang ni saya dah dapat enhance la sikit skil memasak ni. Nak kata pro tak jugak lah tapi boleh la buat perut kenyang dan tido sambil dibuai-buai mimpi indah heheh..yang paling best bila makan di kedai, kemudian suami atau anak-anak bagi remarks..”Mummy buat lagi sedap laaa!” Kembang kuncup hidungku…Tapi nak ke tahap ini pun, kesian juga la kat diorang ni menahan anak tekak..Dulu, nak buat rendang memang tak reti, cayaq (i.e.cair) macam masak lemak pun adaaa.Malu sungguh tapi husband telan jugak…berkali-kali try akhirnya menjadi…Terima kasih la kat husband yang sanggup telan masakan kita, kadang-kadang kembang kempis hidung dia menelan tapi bila tanya dia, dia komen dengan berhemah, tak sakitkan hati kita…Tapi kita tau tak sedap hehhe…

So,kawan-kawan dan adik-adikku yang masih muda belia tu, sementara masih sempat ni belajar ler memasak…Untuk suami dan anak-anak kita. Masakan kita tu nanti jadi pengikat kasih sayang..sampai bila-bila dan ke mana pun suami dan anak-anak kita pergi, diorang mesti ingat punya…Macam saya yang selalu terkenangkan tomyam, kuih lompat tikam@jongkong dan mi sanggul mama saya yang marvelous tuh..dan laksa mak mertua saya…
 

Peace,yo!!

No comments:

Post a Comment