Thursday, February 9, 2012

Resolusi Tahun Baru 2012

Rasanya masih belum terlambat saya nak beresolusi tahun baru ni...di dalam pikiran ku ini, banyak benda yang nak dibuat tahun ini tapi tak tahulah tercapai ke tidak...Takpe, yang penting kita buat list dulu.




RESOLUSI TAHUN 2012

1. Nak diet (hahaha...)

2. Spend more time with Zafri. Nak jadi his personal tutor sebab dia nak ambik UPSR tahun ni.
3. Nak menulis-okay yang ini dah in progress. Hopefully,by June dah dapat tengok hasilnya.
4. Menjadi Muslimah yang lebih baik...Insya Allah.

Resolusi tak perlu banyak-banyak nanti tak achievable pulak. So, the above tuh memang sedang saya usahakan. Cuma resolusi yang 1st tu susah sikit hehehe...susah betul nak kikis tabiat suka makan ni. Kawan-kawan di SME Bank dulu pernah menyaksikan saat-saat saya kurus bak kerengge...itupun atas usaha keras saya berdiet beberapa bulan. Semenjak saya berehat setahun dari dunia pekerjaan ni, berat saya naik balik. Sejak itu juga saya jadi malas exercise tapi rajin sungguh mengunyah...Tambahan pulak husband saya ni suka beli makanan sedap-sedap...tak tahan tengok dia makan sorang...cettt alasan demi alasan!!

So, tahun ini saya nak cuba mengulangi diet regime saya seperti dulu. Diet saya senang saja, first few weeks saya akan reduce makan nasi...Dari hari-hari makan nasi, saya buat selang sehari. Bila saya dah comfortable dengan keadaan ni, saya akan cuba reducekan lagi sampai saya boleh makan nasi seminggu sekali. Tapi diet bukannya tak makan langsung, pengsan oiiii...Biasanya saya gantikan nasi dengan bihun sup/tomyam pada waktu lunch. Dan untuk breakfast, saya selalu minum milo dan makan sekeping roti. Dinner pulak,saya akan elak makan nasi, like last time, saya makan oat atau 2-3 keping roti je. Snacking between meals,biasanya saya bawak bekal buah atau biscuit Jacob. Insya Allah akan turun berat badan kita...nak cepat lagi kenalah exercise at least 2 kali seminggu...Dan yang penting,kena banyak minum air masak, at least 1.5liter. Secara automatik, perut akan rasa full, selera nak makan pun kurang. The MOST and MOST important dalam proses berdiet ni ialah SEMANGAT MESTI KUAT...semangat melawan nafsu nak makan sedap-sedap tuhhhh..

Insya Allah saya nak start minggu depan ....minggu ni boleh balun makan sedap-sedap lagi, yuuhuuu...Hopefully ada yang nak join saya, so kita boleh bertukar-tukar cerita diet progress kita...Yang penting kita kena beri semangat to each other. Jom la diet.....jom la kawan-kawan ku!!! Nanti bila kita kurus,kita rewardlah diri kita... :)

No comments:

Post a Comment