Saturday, February 11, 2012

Si Tanggang Moden Part 2


Semalam anak saya, Zafri complaint yang kitorang sekeluarga ni dah lama tak breakfast sama-sama. Masing-masing ada waktu bangun tidur dan waktu makan sendiri….dan tempat makan sendiri. Ada yang nak makan depan tv, nak makan di meja and ada yang nak bersuap. End up,semua buat hal sendiri bila time makan, bukan time breakfast je,  boleh  dikatakan most of the meals time lah…Kalau time saya kecik-kecik dulu semua kena makan semeja, tv kena tutup…Tapi saya tak praktikkan untuk family saya, tak tau la kenapa..So, because of Zafri’s complaint, pagi tadi we all makan sama-sama semeja…and I cooked bihun goreng for them….

Kan bagus makan sama-sama.....

Daddy's favourite mug!! An Arsenal die-hard fan

Saya makan juga sepinggan…diet saya start esok ye hehehe..Kuatkanlah semangatku ini…

 Ok, janji saya nak habiskan pasal artikel yang saya baca semalam kan. Faktor ketiga yang buat anak tak sayang dan tak hormat kepada ibu bapa adalah PEMAKANAN. Mungkin kita ingat apa yang kita bagi anak anak kita tu memang dah halal…tapi penulis ni mmpersoalkan sumber wang gaji kita tu adakah halal atau haram. Mungkin pekerjaan kita halal tapi barakah dan kesuciannya hilang disebabkan kelalaian ibubapa ketika mendapatkan wang tersebut. Senang cerita lah, contohnya kita start kerja pukul 8.30-5.30. Sepanjang masa tuh, berapa lama yang kita peruntukkan untuk bekerja? BerFacebook? Surf internet,baca gossip? Mengumpat pot pet pot pet ngan kawan sebelah meja? Kata dia lagi lah (bukan saya yang kata), jika kita terlibat dalam hal-hal macam ni, excessively lah…sikit-sikit nak hilang penat,ok kot (tapi bukan bab yang ngumpat tu tau…)…gaji yang kita dapat tu adalah dari hasil yang haram sebab tak melaksanakan amanah majikan…kalau tak sure haram ke tak ,jadi syubhah lah…Jadi, apabila kita suapkan anak-anak dengan hasil yang haram atau syubhah, hati anak menjadi gelap,degil,keras hati,sukar dibentuk dan diajar..

Keadaan rumah yang berjaya dikemas pagi tadi....at least for 5 minutes sebelum jadi tongkang pecah

Jadi,fikir-fikirkan lah…

No comments:

Post a Comment