Monday, September 3, 2012

BERSIMPUL SIMPUL

Morning...

Ada kisah yang menarik berlaku semalam....sampai pagi nih pun saya masih tersenyum-senyum kambing mengenangkannya...

Semalam, dalam usaha mengajar Zafri mengenai Simpulan Bahasa, anak saya ni memang ternyata banyak kelemahan di situ...banyak yang tidak difahami. Saya minta tolong Daddy nye printkan senarai Simpulan Bahasa dan dengan senarai tu saya pun discuss la dengan Zafri.

Macam biasalah, ahli korum yang 2 orang lagi tuh pun nak menempek....memang susah nak one-to-one coaching dengan Zafri ni sebab bila ada 2 ahli korum dah jadi one-to-three pulak...Takpe lah, biarlah Zulaiqa dan Zarif ni belajar sama-sama...

So, satu persatu Simpulan Bahasa saya terangkan dengan contohnya sekali...Simpulan Bahasa ni memang menarik tau, salah satu bukti yang menunjukkan betapa tinggi dan halusnya Bahasa Melayu kita...Terciptanya Simpulan Bahasa dan Peribahasa ni oleh orang-orang Melayu terdahulu based on pemerhatian mereka kepada alam sekeliling, kejadian-kejadian unik yang berlaku dan macam-macam lagilah. Orang dulu pulak memang tinggi tahap sopan-santunnya...so nak kutuk orang atau nak tegur orang takde lah diorang buat secara direct...diorang pakailah bahasa kiasan...

Anak saya, Zafri pun dok complaint lah apesal Simpulan Bahasa ni macam ni, tak logik, bla bla bla...jadi saya pun terangkanlah sebab musabab seperti di atas tuh...I hope he understand. Budak zaman sekarang ni memang macam ni kan, semua nak di'argue'nya...

Tengah dok explain satu satu Simpulan Bahasa ni, sampai ler ke Simpulan Bahasa "BUAH HATI"...well, adik saya,Wani dah tau cite ni dari semalam lagi hehehe...Saya pun terangkan lah maksudnya "Orang yang dikasihi" contoh girlfriend,boyfriend ke...

Zafri pun mencelah "Mummy nak tau tak...Bangah ada buah hati!" Siap dengan muka mengejek lagi....

Zarif a.k.a Bangah pun tak puas hati, terus menyampuk dengan muka selambe nye... 

"EH EH...MANA ADA !! BANGAH MANA ADA BUAH HATI, BANGAH ADA BUAH PINGGANG JER.."

Hahah.....

No comments:

Post a Comment