Tuesday, May 28, 2013

Ceritera Cinta

Hari ni saya banyak menerima ucapan selamat ulangtahun perkahwinan saya yang dah ke 14...terima kasih lah. Terharu I...

Sepanjang 14 tahun ni, banyak cabaran yang dilalui dalam perkahwinan kami. Orang kata sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami-isteri kan. Memang la betul pun, bayangkan bagaimana dua orang manusia yang berlainan latar belakang dan didikan kena duduk serumah...kena pulak perangai pula opposite dengan pasangan...Masa bercinta tu lain lah, kentut pun wangi heheheh...

Memanglah mengambil masa untuk menyesuaikan diri...Awal-awal perkahwinan tuh biasalah ada yang tak kena kan, tapi masing-masing kenalah bijak mengawal diri...Yang terlalu mengikut perasaan sangat tu lah yang kecundang di tengah jalan tuh...Ada terdengar kata orang the first 5 years tu sangat crucial bagi sesebuah perkahwinan...Masa untuk menerima kelemahan dan kelebihan pasangan masing-masing..walahualam..

Kitorang ni seriously tak pernah bergaduh besar...sikit-sikit tu adalah...arguing tu perkara normal, sebab masing-masing nak pertahankan pendapat masing-masing. Kalau boleh, saya memang nak elak bergaduh sebab saya suka bersembang...kalau dah gaduh nanti saya nak sembang dengan sape pulak...Jadi, kalau ada bunga-bunga peperangan akan meletus, kami akan cepat-cepat leraikan. Biasanya husband saya yang akan cool down dulu...saya biasalah nak merajuk jugakkkkk...sekejap pun jadi lahhh..Tapi husband bukan jenis yang suka pujuk...Ada orang tu asal merajuk je dapat bunga kat office, kelasss kan!!!.Tapi kita takdelah...habis-habis pun dia buat milo je se-mug bagi kat saya.. tapi takpe lah...terpujuk juga marahku......Biasalah orang perempuan ni cepat je hilang merajuk..
 (P/S: daddy, next time buat milo letak 3 sudu milo ekkk...)..

Nak tau macam mana kitorang boleh berjumpa dan bercinta? Takde lah kisah sehebat cerita Adam & Hawa tuh..Kitorang dulu sekelas masa form 1 &2 di Sek. Men. Derma, Kangar. Masa form 3, husband dah tukar ke KL. Dalam kelas, kami duduk sebelah menyebelah..Lepas tu dah tak jumpa sampai saya di MSM Trolak, husband di MSM KL. One fine day, tengah cuti semester ada member Derma yang sekelas dengan husband di MSM KL menelefon...sembang punya sembang, keluar la cerita pasal husband. Dia pulak bagi nombor saya kat husband, kononnya husband nak contact kawan-kawan lama...ceehhhh, kononlah. Sebenarnya saya baru tau husband sudah syok sama saya masa dolu-dolu lagiiii...tapi sebab saya ni 'nerd' yang tak boleh nak ampun, so dia syok-syok sendiri je lah..takde lah cakap dengan saya. Jadi, keesokkan harinya husband pun called lah..sejak itu kami pun berkawan lah...dah sampai jodoh maka kami pun kahwin...Alkisah...

Saya mengharapkan dan berdoa setiap waktu agar jodoh kami berpanjangan sehingga ke akhir hayat kami berdua. Husband sayalah 'soulmate' saya...we complete each other...kan, Daddy?

Assalamualaikum...


No comments:

Post a Comment