Tuesday, May 14, 2013

Sup Daging Vietnam

Hari ni takde entri Day 2 sebab koleksi gambar takde lagi...menunggu cik abang balik dari kursus (or KURUSus..heheh)...

Bangah exam B.I dan Lukisan hari ni...untuk Lukisan dia nak buat topeng Finn dari cerita kartun The Adventure Time..saya dah siap print gambar Finn tu dari internet, so nanti dia cuma tiru dan warnakan je lah...Senang gitu...Saya tengah menunggu Zulaiqa balik dari tadika nih....Kalau balik nanti kecoh la dia nak cerita kisah-kisah di tadika dia...Sape kena marah hari ini, sape dapat sticker atau sape celebrate birthday...

Okayyy, dah balik pun Zulaiqa...dan membawa berita esok ada celebration untuk Teacher's Day...Oh My Katakkkkk...so mummy kena masak something untuk bawak pegi sekolah....Haiiii...kemalasan melanda sungguh bila dia minta saya buat puding sumi favourite dia tuh...Nak kena pegi kedai bapak angkat la kejap lagi...

Since takde cerita Day 2, saya nak kongsi resipi sup Vietnam tu, boleh???? Saya dah try buat semalam dengan semangat yang berkobar-kobar dan perut yang berkeroncong..Dah siap supnye, baru je rasa sesudu adik dah Wassup-wassup ajak makan kat restoran shaheizy sam yang baru bukak tuh...So, ikutlah adik dan adik ipar kita makan kat situ...boleh laaaaa...walaupun Sam takde, kami dilayan oleh abang dia tuh, hensem tuh...anak comel gilerr...wife pun lawaa...cuma delivery time tu kena improve sikit kottt..takde la customer tunggu lama...

Back to the soup ek...ni rupa sup saya..



Photo: Vietnam beef soup..jap kita bagi resipi

Ini rupa sup Vietnam mariii...

 


Ada serupa ka? Lebih kurang la ekkk...rasa pun taklah se-marvellous yang dibuat oleh orang sana tapi hampir-hampir menjadi laaa...Balik dari restoran tu bibik cakap sup tu sedap, lain dari sup biasa..

Resipi nya..ambik dari internet ni...

1. Rebus daging bersama halia, bunga lawang, buah pelaga, bawang besar, kulit kayu manis, serbuk lada hitam, sos ikan dan sedikit gula dan garam selama 2-3 jam.

Nak pedas tambah cili padi sikit...kalau rasa nak berserai pun boleh tambah..saya tak letak pun..malas nak pi tebas serai..Masa di sana tu, saya tengok ada kedai letak serai, ada yang tidak..so the choice is yours..

Berapa banyak bahan-bahan tu bergantung kepada banyak mana daging yang you all rebus lah...guna budi bicara sendiri...Cuma buah pelaga,bunga lawang dan kulit kayu manis tu tak boleh terlalu banyak nanti pahit dan terlalu berempah pula sup ni. Sos ikan tu boleh letak 4-5 sudu besar untuk periuk bersaiz kecil.

2. Bila dah siap rebus tuh, potong kecil-kecil daun ketumbar, daun basil, daun pudina ke dalam sup. Saya tambah daun kesum sebab masa makan kat Vietnam tu memang terasa bau daun kesum. Letak banyak pun takpa daun-daun ni, menambahkan aroma sup...

Dah siap! Senang je kan, kalau nak makan dengan bihun, mi atau kuew teow pun boleh...perahlah limau nipis, tambah bawang goreng dan taugeh sesedap rasa. Kalau taknak guna daging, ayam pun boleh tapi tak perlu rebus sampai 3 jam kot, hancur lebur ayam nanti...

Semalam saya tak rebus daging sampai 3 jam, takut gas cepat habis hahaha...sebab tu agaknya tak dapat rasa 100% sama dengan di Vietnam..Kalau rebus lama, akan keluarlah minyak-minyak seperti dalam gambar di atas tuh...next time saya cuba rebus 3 jam pulak...

Sup ni tak perlu ditumis-tumis bawang, so selamat minyak kat dapur dan menyihatkan...boleh le try pasnih..


No comments:

Post a Comment