Monday, May 13, 2013

Vietnam - Day 1

Assalamualaikum...

Hari ni anak teruna saya, Bangah ada exam Pendidikan Islam dan Sains..semalam dah buat revision dah...Tadi sambil dia makan nasi, saya buat final revision. Supaya apa yang kita ajar takde ler masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Tapi satu je saya respect dengan anak saya sorang ni, dia sentiasa confident dengan diri dia, hehehehe...apa-apa pun "don't worry, mummy...Bangah boleh buat"...Cuma satu je yang tak best, PENAKUT! Kalau ada tips nak cure penyakit takut nih tolonglah kongsi...Ini nak masuk mandi, nak qada hajat ke, kitorang kena duduk tunggu tercongok depan pintu bilik air, nengok dia...Kalau lari sikit je, dia pun sama lari keluar dari bilik air...

Jom kita sambung kisah-kisah di Vietnam lagi...

Jadi, hari pertama sampai tu takde la banyak aktiviti sangat sebab sampai kat sana pun dah tengahari kan...Lepas makan dan solat, kami terus di bawa ke hotel. Hotel yang kami menginap tu namanya Ha May 2...tak tau la berapa rangkaian hotel yang Ha May ni ada tapi saya ada ternampak Ha May 3 berdekatan hotel kami tu..

Hotelnya boleh tahan la...kemas dan bersih..cuba tengok...


Disediakan 2 katil Queen jadi sesuai untuk kami 5 beranak...mak tok n tokwan pun dapat bilik yang sama..konon nak pass sorang tido dengan tokwan n maktok tapi semua nak tido dengan mummy n daddy..Berapa Dong (matawang Vietnam) semalam tu saya tak sure pulak, sebab kami bayar secara pakej RM650 per head tu...so pandai-pandai la travel agent tu cari bilik yang semua untuk kami anak-beranak.

Rehat sekejap kat hotel lepas check-in, kemudian kami di bawa melawat-lawat Ben Thanh market...tempat famous untuk tourist bershopping...macam-macam la ada kat sini. Kain, baju, jubah, cenderamata, kasut dan segalanya lah..nak beli ikan pun buleh...First day ni kami tak membeli la sangat..buat tinjauan dulu...



Ben Thanh market ini dekat je dengan hotel..seberang jalan je pun. Jadi kami berjalan kaki. Dah puas buat tinjauan, kami pun balik berehat di hotel. Dinner malam tu dibawa oleh Sulaiman (tour guide) sampai ke depan pintu. Lega sangat sebab kami pun memang dah penat tahap gaban...Malam tu kami keluar jugak ke night market dekat dengan Ben Thanh tu jugak...barang-barang lebih kurang sama la yang dijual cuma boleh tawar-menawar..How low the price you can get is depending on your bargaining skill...Penjual boleh cakap Melayu dan segelintir dapat cakap omputih yang simple-simple lah. Kalau tak salah saya night market ni tutup pukul 12 setiap malam..Kami membeli T-shirt dan sedikit souvenirs di sini, sebab boleh dapat lagi murah dari Ben Thanh.

Berdekatan dengan kawasan hotel kami juga ada satu lorong yang penuh dengan kedai-kedai menjual baju kurung siap bermanik, kain telekung dan tudung-tudung. The famous one is Kedai Hajjah Basiroh, kat situ saya dan mama beli telekung pada harga RM30...murah la bagi saya...Memang bersepah orang Malaysia kat jalan ni, sibuk bershopping!

Di sekitar kawasan tu juga ada 2-3 buah restoran Islam...jadi bab makan takde hal lah. Mungkin harga la mahal sikit..saya ingat ada belikan sebungkus Nasi Goreng Cina untuk anak pada harga RM15 !!! Sebabnya masa mula sampai tuh saya ingatkan travel agent sediakan makanan untuk budak-budak...Rupanya diorang bagi sama je..budak-budak ni dah la cerewet, memang taknak makan lah...Lepas tu saya request Sulaiman tukar menu untuk budak-budak. Nasib baik diorang ni jenis yang very accomodative. Sanggup masak lain untuk anak-anak...

Itulah sahaja aktiviti kami di hari pertama...Banyak lagi gambar-gambar tapi dalam kamera yang husband bawak pegi kursus dia...nanti bila dia balik, saya akan upload lagi gambar-gambar ye!


No comments:

Post a Comment