Monday, May 13, 2013

Sneak Peek : Vietnam Here We Come!

Salam Isnin to all...we are in month of Rejab now..ada yang dah pasang niat nak puasa banyak-banyak bulan Rejab ni..ada yang nak perbanyakkan amal ibadat, etc...Bagus, bagus..teruskan niat anda tuh. Saya? Insya Allah, saya cuba buat yang terbaik...malu nak saya hebah-hebahkan..

Minggu ni saya agak relek sikit sebab husband pun takdak, training 2 minggu...saya pun tak terkejar-kejar nak masak di sebelah petang. Masak time lunch and simple-simple je kat budak-budak ni. Bukanlah maksudnya saya suka husband takdak sebab saya tak payah masak...haippp..no, no, no! Saya sangat suka masak untuk husband saya. Bila dia makan dengan senang hati sampai menjilat jari, pastuh puji saya masak sedap...memang saya rasa seronok dan dihargai. Pompuan memang macam tuh, walaupun dia tau skill memasak dia tak terrer mana, tapi sekali husband puji, kembang habiss..Confirm hari-hari nak try resipi baru!! Tak caye cubalah puji wife anda heheheh...atau untuk sang isteri, rajin-rajin ler masak kat husband dan bila dapat pujian husband, anda faham apa yang saya rasa...

Okay, saya nak share lah pengalaman saya bercuti di Vietnam..taklah hebat mana sebab dah berlambak pun orang pegi Vietnam kan..To be specific, tempat yang kami lawati tu Ho Chi Minh.

Tapi saya bagi sneak peek la dulu...banyak gambar-gambar dalam kamera yang husband saya bawak pegi training tuh..

Kami naik flight Air Asia pada 1 May yang lalu...perjalanan dalam sejam setengah gitu.. Sampai di airport Tan Son Nhat  International Airport (Bangah dan Banglong buat lawak...diorang kata TakSuNat Airport) tengahari dah..Bila sampai je dah ada orang yang tunggu. FYI, husband ambik Muslim tour guide dari Hidayah Travel & Tours, nanti saya kongsikan nombor dia kalau you all interested. Sekepala dia charged RM650, itu bayar untuk hotel,makan,sewa kereta,tour guide dan bayaran tiket-tiket, all in lah kiranya...Kami bawak duit untuk shoping je dan duit bayar tips..Ooo ye..itu tak termasuk tiket penerbangan, tiket kami beli sendiri...

Tour guide kitorang tu namanya Sulaiman, orang Melayu Champa..boleh berbahasa Melayu tapi pelat-pelat bahasa Vietnam lah. Ayat senang-senang buleh lah, kalau cakap bahasa Melayu yang tinggi sket dia mula gelabah tengok kamus hahaha...cakap omputih memang taktau langsung, yang dia tau Yes,No je...sabor je lah.

Allright, tengok dulu gambar kami...ini kan Sneak Peek..mana boleh cite lebih-lebih...

Aqa cuba nak panjat cubicle en.imigresen tuh..nasib baik tak kena marah..garang gak imigresen sini

Acara menolak beg...Bangah tengah control hensem..

Apa-apa pun, amik gambar dulu...nak tunjuk kami kat Saigon la nih hehhee...



Nampak bendera merah tuh?? 


Sessi mengambil gambar lagi dengan sponsor kita, En. Zulazwer Hassan a.k.a Daddy heheheh...


Perut pun dah berkeroncong, maklumlah dah tengahari kan..Jadi Sulaiman terus bawak kami pergi makan di sebuah restoran Islam yang tidak jauh dari situ. Nama kedainya pun saya tak perasan, tapi kedai kecik je, di celah-celah lorong. Situ ada penempatan orang-orang Islam lah..ada juga kedai-kedai jual tudung,kain,baju kurung kat sebelah menyebelah. Tapi saya tak buat lawatan rasmi lah sebab lapar beb! Makan first!

Sampai je kat kedai, terus kami dihidangkan dengan makanan yang enak-enak. Ini semua dalam pakej. Serius sedap especially sup. Sup memang istimewa lah...

Kangkung ni tapi depa makan batang, sayurnya buang..pelik betul..nasib baik sedap!

Daging masak serai & halia...
Sup yang menjadi igauan....
About the soup, dia punya rasa memang lain..saya noticed ada daun  basil, daun kesum dan daun pudina kat dalam tuh..Agaknya itu yang memberikan sup tu rasa special...

Gendang gendut tali kecapi
Kenyang perut suka hati

Haaa..dah kenyang, moh ler kita bersolat! Kami terus ke Masjid yang berdekatan dengan kedai makan tuh dan bersembahyang.

Ini je lah buat setakat ini...nanti kita cerita satu persatu perjalanan kami di bumi Ho Chi Minh ni...Perjalanan kami ni bukan bermotif shopping, lebih kepada educational trip..Sebab husband kita ada misi datang ke sini, nak menembak dan tengok kesan perang Vietnam!


No comments:

Post a Comment