Wednesday, March 14, 2012

Pizza Roti Arab

Haaaaa...blog ni dah macam blog masak-masak la pulak ye....Tapi takpa, inilah dikatakan sharing is caring...Saya ni bukannya apa, ada resipi senang eloklah berkongsi...saya tau ramai isteri-ister,ibu-ibu yang busy sesangat tuh, nak masak tapi takde masa. So,bagus kalau kita cuba resipi-resipi ringkas ni...sekurang-kurangnya suami,anak-anak dapat makan masakan kita,ye tak....Saya pun bukanlah rajin bebeno...jadi orang Perak le kejap hehehe...

Okay...anak-anak saya ni memang suka makan pizza. Tapi kalau nak beli selalu kat Pizza Hut tu,pokai la jugak...sekali beli je terbang RM50 ..itu belum masuk side dishes lagi tuh, sup la,cheese stick la, etc...Nak buat sendiri, saya memang malas nak uli tepung buat base Pizza nih...So saya cubala resipi ni, entah mana saya tengok pun dah tak ingat...Tapi hasilnya, almost like Pizza lah...

Firstly, cari la roti Arab kat kedai...sebungkus adalah 5-6 keping. Tapi roti Arab ni tebal. So, nak memPizzakan roti ni hehehe, perkataan baru tuh...saya lenyekkan bagi nipis pakai roller kayu tuh...

Pastuh, cari spagethi sos, topping apa-apa la yg disukai...letak cheese. Then bakar about 6-7 minit sudahlah. Saya masak dulu topping sebab taknak bakar lama-lama takut roti Arab tu hangus pulak... So hasilnya, TADAAAAAAAA.....

Top-view

Side-view...nipis je kan...
Macam Pizza kan? Kan?....Boleh guna roti pitta kalau takde roti Arab ni...Tak pandai masak pun boleh buat Pizza....

Jumpa lagi dengan resipi yang lebih hebat dan ringkas......

No comments:

Post a Comment