Saturday, March 31, 2012

Sports Day Zulaiqa

Semalam, Sabtu 31 Mac merupakan Sport's Day untuk tadika anak saya. Event dibuat di Stadium Titiwangsa, Taman Tasik Titiwangsa,KL. Saya sudah lama tidak menjengah ke tasik yang boleh dikatakan famousla di KL ni. Dulu seingat saya suasana macam sendu je, sekarang dah happening dengan pelbagai aktiviti sukan dan riadah. Bab orang jogging and dating tuh toksah cerita lah...

Sukan anak saya tuh start pukul 8.30 pagi sehingga 11.30 pagi tetapi acara anak saya,Zulaiqa merupakan acara yang pertama iaitu Kanggaroo Hopping. Lepas acara kami pun balik rumah...Saya sempat merakamkan sedikit acara sukan tuh...sebenarnya nak rakam sampai habis tapi saya rasa annoyed dengan some of the parents yang over excited dengan anak-anak diorang taking parts in the event sampai ganggu parents lain yang nak tengok...well,you can see from the video...

 


Event ni menyedarkan saya kepada 2 perkara iaitu perlunya kita menghormati majlis dan memberikan sedikit ruang kebebasan kepada anak-anak kita, don't be too protective.
 
Memang ini kebiasaan kalau ada event yang involve anak-anak kecil kita, parents memang excited nak tengok tetapi hormatilah majlis yang dianjurkan oleh pihak sekolah ni. Kesian saya tengok MC yang berkali-kali reminding parents suruh naik ke tempat duduk yang disediakan...jangan mengerumuni kawasan aktiviti dijalankan. Tetapi,malangnya banyak yang buat derkkk je....Anak tengah marching nih, mak pun marching sama hehehe...Saya tengok pun  naik semak perut..Bayangkan lah ini anak-anak kita, kita menunjukkan contoh teladan yang tidak baik kepada mereka. Budak-budak ni masih kecil, mereka melihat perbuatan kita sebagai satu input kepada diri mereka. Maybe dalam fikiran diorang terdetik "owhhh...kalau tak ikut arahan  tu tak apa.." So, bila esok-esok ni kita cakap apa pun diorang buat derkk je, sure kita nak marah kan...Tapi kita tak sedar diorang mendapat sikap itu daripada kita....

Anak-anak pun macam kita juga, sometimes diorang nak juga ruang untuk diri sendiri...so, event macam ni biarlah diorang bergembira dengan kawan-kawan. Kalau kita asyik nak berada around them all the times, bila diorang nak belajar jadi independent...

Saya hanya memberikan my 2 cents sahaja...juga sebagai ingatan kepada diri saya...

No comments:

Post a Comment