Friday, April 20, 2012

Resipi Shepherd's Pie

Good Morning everybody....

Sure ada yang tengah masak tengahari ni...and of course yang tengah masak 'tunjuk-tunjuk' pun ramai gak kan hhehhe...okay la tuh...salah satu kaedah memasak jugak tuh....Saya pun dah selesai masak untuk tengahari dan malam sekali...senang...malas dah nak semak-semakkan dapur I yang masih muda belia tuh hihii...kan baru beli!!!

So, it's Saturday...anak-anak hari ni ada sekolah ganti...Bangah ada kem solat, banglong sekolah macam biasa. Zulaiqa ada kat rumah,membantu 'mengemas' rumah...tengah sibuk mendayung sampan tuh...duduk dalam bakul baju,dayung pakai penyapu sampah...hmmm....elokla tuh...Tiru mak dia la tuh, suka berimaginasi...

Saya dah lama nak share resipi ni tau...tapi resipi pulak tak jumpa-jumpa...abis saya geledah buku-buku resipi saya...at last! Jumpa heheheh...Kalau tak salah saya resipi ni saya dapat dari member saya Melia (where are you,Mel...dah lama tak contact!!)...Saya dah try a few times. Memang jadi. Tapi kali ni saya share je resipi ye, sebab musababnya saya tak buat resipi ni sebab it involves daging, dan saya memang dah lama tak meminati daging...pastuh kos nak buat pun agak mahal...Pendek kata, baik saya beli kat Secret Recipi kannnnn heheheh...

Tapi takpe la, maybe ada yang nak buat untuk jamuan ke, memang berbaloi la dari beli...so,here is the Shepherd's Pie recipe...

Illustration ye...bukan yang saya buat punye...tapi rupa sama je kalau dah siap nanti..

Bahan-bahan:

ForMashed Potato

US Russet Potato        1kg
Butter                          125gm
Olive Oil                       3 tablespoon
Milk                            250ml
Mixed Italian Herbs       2 tablespoon
White pepper powder    1 tablespoon
Salt
Mozarella Cheese
Parmesan Cheese

For Meat Sauce

Minced Meat                                           1kg
Yellow Onion-hiris halus                          3 biji
Bawang putih-crushed                             5 ulas
Carrot-hiris panjang-panjang dan halus   3 batang
Mushroom (dalam tin)-hiris                      2 can
Tomato puree                                           1 1/2 can
Tomato segar-hiris halus                           5 biji
Oregano                                                   2 table spoon
Bayleave                                                  3 helai
Blackpepper powder                                1 tablespoon
White pepper powder                               1 teaspoon
Salt & sugar
Cheddar cheese                                         1/2 cup biasa
Butter & olive oil untuk tumis

Cara-cara:

Mashed Potato
1.Rebus kentang,lenyek sampai hancur
2Masukkan butter,olive oil & herbs -kacau sebati
3.Masukkan susu sedikit demi sedikit hingga kentang lembut (tapi bukan lembik,macam kita makan mashed potato kat KFC tu)
4. Masukkan sedikit cheese tadi,pepper dan garam secukup rasa. Ketepikan.
(Cheese simpan sikit untuk bakar nanti)

Meat Sauce
1.Panaskan butter dan olive oil
2.Tumi bawangkuning dan putih,oregano,bayleaves dan whitepepper hingga naik bau
3. Masukkan daging dan kacau rata
4.Masukkan potato puree,tomato,bleckpepper,garam dan gula
5.Masukkan carrot dan kacau rata
6.Biarkan mendidih hingga air daging kering. Masukkan mushroom dan cheese
7.Kacau rata dan kemudian ketepikan.

Alternatifnya,kalau malas la...boleh je belasah sos Prego tuh...so tak payah letak tomato puree,blackpepper,garam,gula...bubuh carrot,mushroom,onion, cheddar cheese dan daging je..

Cara nak assemble:

Sediakan casserole ataupun loyang yang sesuai ...
Masukkan meat sauce dan ratakan.
Tabur cheese dan lapiskan mashed potato tadi atas meat sauce & cheese tadi..ratakan...
Masukkan mozarella cheese & parmesan cheese (kalau ada cheddar cheese lebih pun masukkan sekali.Cheese tu agak-agak la ye...kalau nak cheesy,bubuh la banyak-banyak...)
Ambil garfu,buat corak atas mashed potato tuh...(melintang,wavy atau silang-pangkah pun boleh)

Bakar pada suhu 200 celcius selama 35 minit atau hingga kentang dah brown.
(Note:Tengok juga keadaan oven anda..saya biasa pakai 185 celcius je,tapi tambah masa ke 40 minit ke..)

Jangan sampai hangus ye...Pastuh boleh la dihidangkan..Kalau potong tu akan hancur sikit...seeloknya tunggu sejuk sikit. Nak lebih presentable,boleh buat macam kat Secret Recipe,letak dalam bekas alumunium bulat-bulat tu kan...so tak payah potong-potong,boleh dihidang terus...

Selamat mencuba. Kalau jadi nanti boleh share ye...












No comments:

Post a Comment