Monday, April 23, 2012

Semalam Naik LRT


Hari ni saya nak buat luahan perasaan…Bagus gak ada blog ni ye…boleh buat tempat luahan perasaan pulak…

Semalam saya pulang ke rumah menaiki LRT…Bukan selalu pun naik, kecuali kalau rasa nak balik awal je…Kalu tak, buat serawa-langutlah (tak tau apa dia, check entri saya pasal loghat Perlis)  depan Sogo tu sampai cik abang datang…janji kul 6, sampai kul 8 malam, boleh? 

Hehehe..ini bukan cerita pasal bab menunggu tapi bab naik LRT…macam biasa kalau dah naik dari Masjid Jamek tu tipislah peluang nak dapat tempat duduk. Kita tengah berpuasa pulak,sabo je lah…So, saya berdiri…sambil berdiri mata liar je memerhatikan gelagat orang. Ye lah,takkan nak tunduk muka je memanjang, sakit leher beb! 

Meh nak story…Apa yang saya perhatikan, fenomena yang biasa tetapi kalau kat negara omputih pelik sikit kot…Pelik tapi benar lah…yang duduknya ramai lelaki!!! Yang berdiri ramai perempuan!!! Awat la orang lelaki la ni semua sakit tulang belakang ka apa, tak boleh bagi orang perempuan duduk??? Yang perempuan memang la kelihatan ‘lemah’..aikkk bukan lemah tenaga tetapi  lemah mata I tengok … dengan kasut tinggi 3-4 inci,…Kena angkat tangan nak pegang handrail tuh lagi, nak kepit beg, payung (musim hujan kan la nie..)…Pastuh kena mengadap lelaki pulak tuh….Tak kesian ke? Apa salahnya bagi perempuan duduk, cik abang semua….adoiii

Itu pasal la saya cerita hari ni sebab semalam saya puasa, so saya sabar walaupun dalam hati ada sikit kiciwa la dengan sikap orang-orang kita ni..Nasib baik pada satu stop, tiba-tiba ada seorang adik ni (lelaki) tiba-tiba bangun memberikan tempat duduk kepada seorang wanita ni…walaupun saya lebih tua dari wanita itu tapi takpelah…sekurang-kurangnya masih ada lagi kudrat yang extra-extra pada diri saya ni untuk berdiri sementara nak sampai ke destinasi. Gentlemanlah adik tuh walaupun masih muda belia. SALUTE!

Teringat saya last week saya naik komuter..tapi naik ladies coach,you…okay lah. Tapi sardinnya jangan cakaplah kan…Cuma kalau dah ladies ni, part kelam kabut,panik tuh tak boleh tinggal la…asal bukak pintu semua pakat serbu nak masuk macam tiada esok bagimu…Pastuh biasalah pompuan kan, mesti ada adegan menjerit-jerit punya…Sampai ada penumpang wanita ni menjerit “jangan tolak, ada pregnant lady kat dalam ni (saya assume dia kena berdiri laaaa)” Nasib baik tak terberanak…


Suasana sesak yang biasa kita lihat di komuter...belum tengok kat dalam coach tu lagi hehehe

Cakap-cakap pasal sardin ni, saje nak bagitau ini ler sardin kesukaan saya Ayam Brand..jangan confuse, gambar ni memang takde kena mengena dengan ini cerita pun!!!

Kat Jepun,Singapore pun ada gak LRT/MRT/Bullet train ni…macam ni jugak ke keadaannya ek….

Kawan-kawan, jom kita ajar anak-anak lelaki/adik kita supaya jadi lebih gentleman, mendahulukan wanita…


 Habis dah lunch time, sambung keje balik....

No comments:

Post a Comment